۹ نکته اساسی در استفاده از رژ لب

رژ لب مناسب برای چهره شما – رژ لب (به فرانسوی: Rouge à lèvres) یا ماتیک (به فرانسوی: Cosmétique) یک فراوردهٔ آرایشی است که حاوی مواد رنگی، قهوه، روغن، موم و نرم‌کننده پوست است که برای مالیدن رنگ و بافت بر روی لب‌ها به‌کار می‌رود. انواع گوناگونی از روژ لب ساخته شده است. اما بعضا استفاده ی نادرست از رژ لب نه تنها باعث زیباتر شدن نمی شود، بلکه کمی چهره ی شمارا زننده نمایش می دهد.  رژ لب تکمیل کننده ی آرایش و زیبایی چهره ی شماست. پس در انتخاب آن باید نهایت دقت را کنید.

۱) انتخاب رژ لب مناسب

بیشتر رژلب ها حاوی لوسیون، ویتامین های مختلف، مواد حفاظتی UV (که از فساد رژ جلوگیری می کنند)، روغن، الکل، رنگدانه و موم هستند. در رژهای مختلف مواد شیمیایی و مواد طبیعی به کار می رود اما مساله اصلی میزان استاندارد بودن هرکدام از آنهاست.

۲) چه رنگی برای چه پوستی؟

برای انتخاب رنگ رژ لب مناسب باید به جنس و رنگ پوست خود توجه کنید.
خانم هایی که پوست صورت نسبتا تیره ای دارند، بهتر است از رژ های قرمز تیره، بنفش و گوجه ای براق استفاده کنند.
رژهای قهوه ای روشن و آجری مایل به صورتی  ، برای خانم هایی مناسب تر هستند که رنگ پوست شان روشن تر است.
اگر رنگ پوست صورت شما گرم است از رژهای پایه رنگ نارنجی استفاده کنید و اگر رنگ پوست شما حالت سرد و روشن دارد، از رژهای پایه رنگ آبی.

۳) چگونه میتوان رنگ مناسبی برای زمینه انتخاب نمود؟

برای اینکه بتوانید رنگ مناسب و دلخواه را انتخاب کنید، تستر را برداشته و کمی از آن را بر روی یک تکه کاغذ سفید امتحان کنید (این روشی است که عکاس و فیلم بردارهای حرفه از آن استفاده می کنند زیرا همیشه رنگ زمینه در فیلمها نمایان می شود) و ببینید که آیا رنگ مورد نظر شما همین است یا خیر. تشخیص رنگ بر روی پوست اندکی دشوار است در حالیکه انجام چنین کاری با استفاده از کاغذ بسیار ساده می باشد. شما واقعا به دنبال چه هستید؟

ما از روی تمام تئوری های موجود به چند نکته اساسی دست پیدا کردیم و می خواهیم آنها را با شما در میان بگذاریم. از یکی از رنگهای موردعلاقه خود مثلا قهوه ای برای زیرسازی استفاده کنید. در اینجا به شما می گوییم که استقاده از تون های مختلف چگونه می تواند چهره شما را تغییر دهند:
۱) قرمز/ صورتی:

باعث می شود تا چهره شما گرمتر، قوی تر و بانفوذ تر به نظر برسد. البته باید توجه داشته باشید که این رنگ باعث می شود تا تمام رنگ های قرمز صورت بیشتر نمایان شود بنابراین در استفاده از این رنگ کمی محتاط تر عمل کنید.
۲) زرد / نارنجی:

رنگهای گرم و ملایم می باشند و برای پوست های کمی تیره مناسب هستند. البته اگر رنگ پوست شما به زردی گرایش دارد بهتر است از پیش زمینه سبز / آبی برای زیرسازی استفاده کنید و از رنگ زرد هم بیشتر از نارنجی استفاده کنید زیرا رنگ نارنجی باعث می شود تا رنگ پوست شما تا حدی به سمت خاکستری و کبود گرایش پیدا کند.
۳) سبز / آبی:

یکی از رنگ هایی که می تواند به چهره شما ژرفا بخشد، قدرت نفوذ را بالا برده و قیافه چشمگیری به شما بدهد رنگ سبز/آبی است. البته استفاده بیش از اندازه نیز ممکن است این تصور را ایجاد می کند که انگار شما در حال راه رفتن زیر نور لامپ مهتابی هستید!!
۴) نقره ای / خاکستری:

این رنگ به چهره شما شفافیت و ملایمت اضافه می کند و برای استفاده روی پیش زمینه های روشن بسیار مناسب است به همین دلیل این روزها طرفدارهای بسیار زیادی دارد و رنگ رژهای زیرسازی شده را نیز ملایم و براق می کند. فقط باید مراقب باشید که بیش از حد به سمت خاکستری/آبی متمایل نشود زیرا باعث آشکار شدن گودی های زیر چشم می شود.
۵) سبز: هه هه ؟! سبز؟؟

بله، بعضی وقت ها. مارک های خیلی معروف سبزهای بی نظیری تولید می کنند که معمولا با رنگ های تون آبی ست هستند. استفاده از این رنگ شما را فانتزی می کند. البته در سایر قسمت های صورت نیز باید از رنگهای بیشتری استفاده کنید. ( همیشه رنگ های مایل به قرمز طرفدارهای زیادی دارند…اما در میان آنها رنگهای سبز فوق العاده ای نیز دیده می شوند…فقط کافی است روی رنگ لبها دقت گنید)

۴) چـطـور رژلـب را پاک کنـیـم؟

روش اول و رایج همان استفاده از دستمال نرم و کرم‌های ویژه پاک‌کردن رژ است که طراوت و سلامت لب‌ها را هم تضمین می‌کنند، اما برای این کار می‌توانید از روغن‌های معدنی نرم‌کننده پوست یا وازلین هم استفاده کنید.

برای پاک‌کردن رژ هم حتما باید از دستمال نرم و نازک استفاده کنید و با حرکات دورانی مچ دست خود به آرامی مواد رنگی رژ را از روی لب‌ها پاک کنید. سپس دستمال را با آب سرد بشویید و دوباره لب‌های خود را پاک کنید؛ البته باز هم با حرکات دورانی! در ضمن به یاد داشته باشید بعد از پاک‌‌کردن رژ و قبل از خواب حتما از لب‌ترکن یا مواد طبیعی برای چرب و مرطوب‌کردن لب‌هایتان استفاده کنید چون ممکن است آثار مواد موجود در رژ باعث خشکی لب‌های شما شود. خانم‌هایی که به طور مستمر از رژ لب استفاده می‌کنند، می‌توانند روزانه به کمک وازلین، عسل یا خامه لب‌های خود را مرطوب و چرب کنند تا سلامت و طراوت این عضو حفظ شود.

۵)نکاتی برای نگهداری، مراقبت و استفاده بهتر  از رژ لب

رژ لب – مراقبت و استفاده بهتر  از رژ لب – رژ لب دوست داشتنی ترین، قطعه لوازم آرایشی است. یک رژ لب با کیفیت، هم ویتامینها و مواد ترمیم کننده برای لب را تامین می کند و هم شادابی و نشاط و زیبایی را  به چهره شما می آورد. هر خانمی مطابق با طبیعت درونی خود رژ لبهایی با رنگ های متنوع دارد. انسان سالم عاشق رنگ ها است. رژ لب ها با رنگ های متنوع، شخص را شاداب و سر زنده می کنند. رنگ روحیه شما و اطرافیانتان را بالا می برد و انرژی مثبتی به شما و دیگران می دهد.

آنچه مسلم است رژ لب پر استفاده ترین لوازم آرایشی است. مسلما شما تا کنون رژ لب های فراوانی با رنگ های متنوع امتحان کرده اید. شاید رژ لب های شما خیلی گران یا خیلی ارزان باشند و یا شاید شما رژ لبتان را در خانه از مواد طبیعی تهیه می کنید. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که چگونه به بهترین وجه از رژ لبتان مراقبت کنید. با توجه به اینکه هر روز از رژ لب استفاده می کنید چه نکات بهداشتی را باید رعایت کنید.

اگر مراسم عروسی در پیش دارید، تیم مشاوره تالارنامه، برنامه ریزی به صورت آنلاین برای شما در نظر دارند که در زیر می توانید به راحتی مراسم عروسی خود را برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی مراسم عروسی

۶) ماتیک – نگهداری و نکات بهداشتی درباره رژ لب

در تولید رژ لب از روغن ها و ویتامین ها استفاده می شود. این روغن ها در دمای عادی و گرم محیط آب می شوند و به مرور فاسد می شوند. در ادامه نکاتی را برای نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن رژ لب ها و نکات بهداشتی را برای شما ارایه داده ایم.
۱- اولین نکته درباره مراقبت از  رژ لب هایتان  این است که آنها را در یخچال نگهداری کنید.

رژ لبها بخاطر ماهیت روغنی و چربشان محل تجمع باکتری ها هستند. نگهداری در یخچال از تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند.
۲- چنانچه لب شما دچار بیماری های پوستی و قارچی شده است به هیچ عنوان از رژ لبهایتان استفاده نکنید.

اگر به عنوان مثال لب شما تبخالی زده است و شما از رژ لبتان بر روی لب مالیده اید این رژ لب آلوده است. حتی پس از پایان دوره درمان لب شما، اگر از این رژ لب بر روی لبها بزنید مجدد تبخال خواهید زد. پس همواره نکات بهداشتی را با جدیت و وسواس رعایت کنید. به هنگام بروز بیماریهای لب، از ویتامین ای مایع و یا پماد چشمی ویتامین آ استفاده کنید و لبهایتان را چرب نگه دارد.
۳-  چنانچه از روی بی احتیاطی از رژ لب هایتان در دوره بیماری های قارچی لب استفاده کرده اید به میزان نیم سانتیمتر از رژ لب را ببرید و بدور بیاندازید.
۴- از رژ لب دیگران استفاده نکنید. استفاده از رژ لب دیگران موجب انتقال بیماری های پوستی، قارچی، خونی، و فساد دندان می شود.
۵- از رژ لبهای خشک و کهنه و مانده استفاده نکنید. اینگونه رژ ها، پوست لب شما را خشک و پوسته پوسته می کند.
۶- به هنگام خرید رژ لب، تستر را روی لب نزنید. کمی از تستر را روی پوست دست بکشید و دستتان را در کنار صورتتان قرار دهید تا رنگ را بررسی کنید.
۷- هیچگاه از رژ گونه چرب به عنوان رژ لب استفاده نکنید. زیرا پوست لبهایتان آسیب می بیند.

۷) ماتیک – نکات مهم برای استفاده از رژ لب

در ادامه نکاتی برای ماندگاری رژ لب در آرایش شما ارایه می دهیم.
۱- برای ماندگاری بیشتر رژ لب بر روی لبتان، ابتدا با مداد خط لب زمینه ی لب را رنگ  کنید.

اگر از رژ لب های کمرنگ استفاده می کنید، خط لبی که رنگ لب است را بکار ببرید. چانچه از رژ لب های قرمز استفاده می کنید خط لب قرمز را بکار ببرید.
۲- همواره خط لب را با رژ لبتان ست کنید. بسیار دیده شده است که خط لب بسیار پر رنگ را با رژ لب کمرنگ یا قرمز رنگ استفاده می کنند.

اینکار آرایش نا زیبا و چهره مضطرب و نا آرامی از شما بوجود می آورد. همواره هارمونی و هماهنگی رنگ ها در ناحیه لب به زیبایی و آرامش صورت شما می افزاید .
۳-  خط لب را حتما بکشید. اینکار لبهای شما را زیبا تر و واضح تر می کند.
۴- خط های طبیعی لب های شما همواره زیباترین نوع خط هستند پس بی جهت بالاتر و پایین تر از لب خط نکشید.

سعی نکنید تا با خط لب، لب هایتان را بسیار بزرگتر از آنچه هست نشان دهید. در نزد بیننده و مخاطب شما، لبهایتان غیر طبیعی و گاهی زننده جلوه کرده و نوعی بی اعتمادی ایجاد می کند.
۵- داخل لبها را رژ نمالید. زیرا این ناحیه به هنگام حرف زندن با  دندان ها تماس پیدا میکند و دندان هایتان رنگی میشود که مسلما تصویر و پرستیژ خوبی در نزد بیننده ندارد.

اگر هم رژ لب به ناحیه داخل لب کشیده شد، دستمالی را  به آرامی روی لب گذاشته و اجازه دهید رژ لب به دستمال بچسبد.
۶- چون رژ لب چرب است شما نمی توانید بر روی رژ لب خط بکشید پس  ابتدا خط لب را  بکشید تا خط طبیعی لبتان به وضوح مشخص شود.
۷- اگر در هوایی بسیار گرم قصد بیرون رفتن دارید از رژ لب مایع یا برق لب بر روی رژ لب جامد استفاده نکنید زیرا آب شده و اطراف لبتان پخش میشود.

تشخیص رژ لب سرب دار
۸) ترمیم ماتیک – ترمیم رژ لب شکسته

شاید بسیار برایتان پیش آمده باشد که به هنگام کار با لوازم آرایشی از دستتان افتاده باشند و آسیب ببینند. معمولا این اتفاق برای رژ لب ها زیاد پیش می اید. رژ لب گران قیمتتان را در یک حرکت عجولانه بر زمین می اندازید و دو تکه می شود. یا اشتباها در ان را میبندید و رژ لب له می شود. شاید در کیفتان ضربه ای به ان وارد شود و بشکند. در چنین مواقعی به جای ناراحتی بهتر است راه حل ها ی بازیافت رژ لب مورد علاقه تان را دنبال کنبد.

۱- اگر رژ لب دو تکه شده است رژ لب و  تکه شکسته رژ لب را در یخچال گذاشته و بعد از ۱۵ دقیقه ان را بردارید. سپس دور انگشتان را پلاستیک سلفون بکشید و با فندک یا شعله شمع اندکی ته تکه شکسته را گرم کنید و آنرا روی محل شکستگی فشار دهید. قسمت اتصال را بر روی شعله به صورت رفت و برگشت حرکت دهید تا دو قطعه به خوبی بچسبند. رژ لب را در یخچال بگذارید پس از ۱۵ دقیقه مانند روز اول خواهد بود. اما توجه کنید که از این پس هنگام استفاده این رژ لب زیاد نباید این رژ لب روی لب ها فشار دهید.

۲- برای رژ لب هایی که رو به اتمام هستند یا اینکه له شده اند راه حلی مفیدی وجود دارد. رژ لب را از جعبه آن جدا کنید. در یک قاشق غذا خوری فلزی استریلیزه شده با حرارت ملایم گرم کنید تا آب شود. هنگامی که از حالت جامد به حالت مایع  در آمد محتوی قاشق را در یک پالت خالی و در دار بریزید. رژ لب را در یخچال یا فریزر قرار داده تا ببندد. از این پس می توانید با قلموی لب یا نوک انگشتان این رژ لب را روی لبتان بزنید. همچنان می توانید چند رنگ رژ لب را مخلوط کرده و رنگ جدیدی بوجود آورید.

رژ لب – مراقبت و استفاده بهتر  از رژ لب

۹) تشخیص رژ لب سرب دار

نکته ای که در ابتدا برای رژ لب ها باید گفت این است که هرچقدر رژ لب ماندگاری بالاتری بر روی لب های شما داشته باشد و پاک نشود، حاوی سرب بالاتری می باشد. پس تا آنجا که می توانید از رژ لبهای با ماندگاری بالا کمتر استفاده کنید.

در زیر روشی رابه شما آموزش می دهیم که به راحتی می توانید بفهمید رژ لبتان حاوی سرب هست یا نه.
۱- مقداری از رژ لبی که می خواهید تست کنید را روی پوست دست بمالید.
۲- یک انگشتری که از جنس طلا می باشد را روی آن بمالید.
۳- اگر رنگ رژ لبتان به مشکی تغییر کرد، بفهمید که دارای سرب می باشد.

نتیجه گیری:

همه ی خانم ها و دختران در انتخاب لوازم آرایش، رژ لب برایشان انتخاب اساسی و مهمی است. زیراکه فوق العاده در چهره تاثیرگذار است. اما دانستن تنها چند نکته می تواند شمارا در این سبک دلنشین بهتر همراهی کند و شمارا به هدف خود برساند. اما توجه به مسایل بهداشتی، از موضوعات مهم آرایشی خواهد بود که نادیده گرفتن آن خطرات جبران ناپذیری خواهد داشت. اگر سوالی در خصوص این موارد دارید حتما در قسمت نظرات عنوان بفرمایید تا بهتر بتونیم اطلاعات مورد نیاز شمارا، در اختیارتان قرار دهیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *