راهنمای مشخص کردن بودجه ی مراسم عروسی و ليست هزينه های عروسی

راهنمای مشخص کردن بودجه ی مراسم عروسی – برنامه ریزی موارد عروسی یکی از اساسی ترین مواردی است که هر زوج جوانی قبل از هر کاری باید آن را به خوبی انجام دهد. اما قبل از آنکه شما بخواهید هر حرکتی برای برگزاری مراسم خود انجام دهید، باید ببینید که چه مقدار پول دارید و برای هر یک از احتیاجات مراسمتان، چقدر باید هزینه کنید. اما بعضی وقتها مشکل فراتر می رود و آن این است که شما نمی دانید که چه کارهایی را باید قبل از مراسمتان انجام دهید.

برگزاری مراسم عروسی، یا به اصطلاح امروز، تشریفات مراسم عروسی، یکی از مواردی هست که اکنون، عروس و دامادها، به سمت و سوی آن در حال حرکت هستند. هنگامی که صحبت در مورد مراسم عروسی می شود، اگر از یک عروس و داماد بپرسید که چه باید بکنند، آنها به شما می گویند که نمی دانند. برای رهایی از این استرس، بیشتر زوج های دم بخت، به سمت برگزاری مراسم توسط تشریفات عروسی ها می روند. دلیل آنها هم این است که مقداری پول بیشتری می دهند ولی در عوض استرس برگزاری مراسم را ندارند.

برگزاری یک مراسم عروسی، کار راحتی نیست و نیاز دارد که شما انرژی و زمان زیادی را صرف آن کنید. اما نکته ی مهمتر این است که چون این مراسم فقط یکبار در زندگی هر شخصی رخ می دهد، پس تجربیات آنها در برگزاری یک مراسم عروسی، به کار نمی آید. پس سوال زیادی که اکثر عروس و دامادها از مشاوران تالارنامه می شود، این است که چگونه می توانند بدون حضور در موسسات تشریفات عروسی، با کمترین استرس و زمان، مراسم خود را برنامه ریزی کنند؟
ليست هزينه های عروسی

یکی از سوالات اصلی برای برگزاری یک مراسم عروسی، میزان هزینه ای است که یک زوج جوان باید در ابتدای کار برای این مراسم کنار بگذارند. آنها تقریبا چند ماه قبل از مراسم خود را در جستجوی این هستند که بتوانند بهترین خدمات را با بهترین قیمت داشته باشند. ما در این مقاله سعی کرده ایم که به عروس و دامادها راهنمایی کنیم تا بدانند بیشترین هزینه های آنها برای کدام قسمت ها صرف می شود.

البته لازم به ذکر است که توضیحاتی که در ادامه برایتان مطرح می شود، به شهر زندگی شما، تعداد مهمان های شما، نوع خدمات و کیفیتی که می خواهید دریافت کنید بستگی دارد.
۱- قیمت تالار ( هزینه های تالار عروسی یا باغ تالار )

یکی از اصلی ترین و مهمترین قسمت های برگزاری یک مراسم عروسی، انتخاب تالار پذیرایی می باشد. اهمیت این بخش به این خاطر است که در اولین نگاه، توجه همه مهمان های شما، به مکان انتخابی شما می افتد. شما حدود ۳۰ درصد از هزینه ی مراسم عروسی خود را باید برای تالار ازدواج خود کنار بگذارید. معمولا اکثر تالارها، یک مبلغی را به عنوان ورودی از شما دریافت می کنند. این مبلغ به عنوان حق سرویس و اجاره ی یک شب تالار به حساب می آید. این مبلغ به تعداد مهمان ها و نوع پذیرایی و دیگر تجملات مراسم شما ندارد.

این مبالغ از حدود ۵۰۰ هزار تا ۳۰ میلیون تومان متفاوت می باشد. البته بعضی از تالارها، هزینه ی ورودی خودرا رایگان در نظر می گیرند و در عوض کلیه تشریفات عروسی را به عهده می گیرند.

اما نکته اینجاست که، مبالغ دریافتی برای ورودی، در زمان ها و روزهای سال بسیار متفاوت است. به عنوان مثال مبلغ ورودی تالار در روزهای شنبه تا سه شنبه تا ۵۰ درصد زیر قیمت اصلی تالار می باشد و چهارشنبه ۳۰ درصد ارزانتر و پنجشنبه و جمعه و روزها و شبهای اعیاد در بالاترین حد قیمتی خود هستند.

نکته ی دیگر اینکه به دلیل اینکه بیشتر مراسم ها در شش ماه اول سال برگزار می شوند، میزان هزینه ی این تالارها در فصل بهار و تابستان بیشتر از دیگر روزهای سال می باشد.

در ادامه شما می توانید لیت تمامی تالارهای کشور را بر اساس استان و شهر خود در اینجا مشاهده کنید.
۲- هزینه شام عروسی ( قیمت شام عروسی)

دومین و بزرگترین هزینه ی عروسی، مربوط به شام شب عروسی می باشد که تقریبا به ازای هر نفر حساب می شود. این هزینه به عواملی مثل تعداد مهمانهای شما، تعداد غذاهایی که شما در نظر می گیرید، سلف سرویس بودن غذا، ایرانی یا خارجی بودن غذا ، دسر، نوشابه، سالاد، و …. بستگی دارد.

تقریبا برای هر نفر میهمان هزینه ای بین ۱۵ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان باید در نظر بگیرید.
۳- هزینه گروه دی جی ( قیمت گروه موسیقی)

امروزه اکثر عروس و دامادها برای سرگرم کردن مهمان های خود از گروه ارکست یا دی جی استفاده می کنند. معمولا این گزینه را خود تالارها و باغ تالارها به شما پیشنهاد می دهند. حدودا شما برای یک گروه موسیقی مبلغی بین ۴۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان باید در نظر داشته باشید.

۴- هزینه فیلم برداری و عکاس بردار عروسی

یکی دیگر از هزینه هایی که شما باید در نظر بگیرید، هزینه فیلمبرداری، عکس برداری و آلبوم های مراسم می باشد. معمولا هنگامیکه شما به یک آتلیه ی فیلم برداری مراجعه می کنید، گزینه های متنوعی را جلوی شما می گذارد. گزینه هایی مثل فیلم برداری با دوربین های متنوع، هلی شات، هزینه باغ، هزینه آلبوم های ایتالیایی و ساده، کلیپ های سنتی و اسپرت در شهرها و کشورهای مختلف و … در میزان هزینه شما بسیار متفاوت است.

شما برای یک هزینه ای بین ۴۰۰ هزار تا ۴۰ میلیون تومان برای هزینه فیلم برداری باید کنار بگذارید.

هزینه برگزاری مراسم عروسی – ليست هزينه هاي عروسی
۵- هزینه ی لباس عروس ( قیمت لباس عروس)

لباس عروس، شامل یکسری  پکیج به همراه خود می باشد. این پکیج می تواند شامل تاج و تور عروس، کفش عروس، دسته گل و شنل می باشد که این ها خود حدودا ۱۰ درصد از هزینه لباس عروس را به همران دارد.

برای تهیه لباس عروس هم دو راه وجود دارد. روش اول خریدن لباس عروس که مبلغی حدودا بین ۱ تا ۵ میلیون می باشد. روش دوم اجاره لباس عروس که مبلغی بین ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون بستگی به مدل لباس عروس دارد.

در مقاله ای روش انتخاب لباس عروس و مدل های جدید لباس عروس را می توانید مشاهده نمائید.
۶- کت و شلوار داماد

خریدن کت و شلوار داماد نیز مانند لباس عروس شامل یکسری پکیج می باشد. این پکیج شامل پیراهن، کروات یا پاپیون، کفش و کمربند می باشد که حدودا ۳۰ درصد از مبلغ کل می باشد.

هزینه ای که برای یک کت و شلوار می توانید در نظر بگیرید، بین ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون می باشد.
۷- هزینه ی آرایشگاه عروس ( سالن زیبایی عروس)

عروس خانم ها روی این قسمت کمی حساس هستند چونکه در یک مراسم عروسی، بیشترین شخصی که کانون توجه می باشد، عروس می باشد. هزینه ی آرایش عروس، چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان بستگی که آرایشگاه و پکیج آرایشی که می خواهید داشته باشید متفاوت است.
۸- هزینه کرایه ماشین عروس

اصولا کسانیکه ماشین مناسبی برای روز عروسی خود ندارند، به فکر کرایه کردن خودرو برای یک روز می باشند. هزینه ی این گزینه به نوع خودروی شما بستگی دارد. به عنوان مثال یک پراید را برای یک روز می توانید با مبلغ ۲۰۰ هزار تومان کرایه کنید ولی یک خودروی آلمانی را با مبلغی حدود ۳ میلیون تومان باید اجاره کنید. البته اگر شما ماشین را با راننده بخواهید، هزینه آن متفاوت می شود.
۹- هزینه گل ماشین عروس

بعد از انتخاب ماشین عروس، نوبت به گل آرایی آن می رسد. هزینه گل آرایی ماشین عروس به نوع گل، مقدار گلی که می خواهید استفاده کنید و فصل برگزاری مراسم شما بستگی دارد. اصولا هزینه گل زدن ماشین عروس در زمستان ۵۰ درصد گرانتر از بهار و تابستان می باشد. برای گل ماشین عروس نیز هزینه ای بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان کافی می باشد.

۱۰- هزینه حلقه ازدواج

اصولا رسم بر آن است که حلقه ی عروس توسط داماد و حلقه داماد توسط عروس خریده شود. حلقه ها هم جنس های متنوعی دارند. حلقه ی نقره، طلا، پلاتین.

شما برای حلقه خود از ۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان بستهبه جنس و مدل حلقه، می توانید هزینه کنید.
چک لیست برنامه ریزی مراسم عروسی

تیم راهنمای تالارنامه، برای رفع این مشکل عروس و دامادها، در ابتدا دفترچه راهنمای برگزاری مراسم عروسی را برای زوج های جوان برنامه ریزی کرده است. این دفترچه، کلیه ی اطلاعاتی را که عروس و داماد احتیاج دارند را برای آنها در یکجا و به صورت بسیار زیبا و خاص فراهم آورده است که به صورت چک لیستی فراهم آمده که شما با پرینت کردن آن، همیشه همراهتان می باشد که می توانید به راحتی از آن در هر مکانی استفاده کنید. این دفترچه را در زیر می توانید دانلود کنید.

دانلود چک لیست برنامه ریزی مراسم عروسی

علاوه بر پرینت دفترچه، شرکت تالارنامه، سعی بر این دارد که راهنمای برگزاری مراسم عروسی را به صورت آنلاین برنامه ریزی نماید. در این صفحه، شما به راحتی و با یک ثبت نام راحت، می توانید تمامی مواردی را که نیاز دارید را به صورت آنلاین در اختیار داشته باشید. برای شروع ثبت نام می توانید از لینک زیر وارد شوید.
شروع برنامه ریزی مراسم عروسی

چک لیست برنامه ریزی مراسم عروسی
برنامه ریزی بودجه مراسم عروسی
چگونه برای مراسم عروسی یک بودجه بندی مناسب داشته باشیم؟

شما می توانید مراسم رویای خود را با هر مقدار بودجه ای که دارید برگزار کنید. تحقق این امر تنها به مکان و زمان برگزاری مراسم، نوع مراسمی که در نظر دارید و تعداد میهمانان شما بستگی دارد.

پیش از آنکه برای عروسی خود برنامه ریزی کنید، مقدار بودجه ی موجود خود را برای برگزاری مراسم تعیین کنید. سپس با استفاده از جداول زیر، این بودجه را به طور مناسب برای بخش های مختلف مورد نیاز تقسیم کنید.

به طور کلی،حدود ۵۰ درصد بودجه شما، صرف تهیه مکان ( تالار و باغ تالار) و غذای عروسیتان می شود. ۵۰ درصد باقیمانده بابت موارد دیگری چون خرید طلا و جواهرات، عکاسی و فیلبرداری، موسیقی، لباس عروس و داماد و غیره مصرف می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *