۱۴ مدل و ایده برتر برای سفره عقد – وسایل سفره عقد چیست؟ نحوه چیدن سفره عقد چگونه است؟

 

یکی دیگر از تشریفات مهم عروسی انتخاب و تهیه سفره عقد مناسب با سلیقه عروس و داماد های محترم است. عروس و دامادها بدون شک دوست دارند لحظه ای که خطبه عقد آن ها جاری می شود، بر سفره عقدی زیبا بنشینند و این صحنه زیبا تا ابد در ذهن آن ها حک شود. اما از سویی دیگر انتخاب سفره عقد مناسب ممکن است وقتگیر و چالش برانگیز باشد. تیم تشریفات تالارنامه اینبار هم با شما است تا با دادن ایده هایی در ارتباط با نحوه انتخاب سفره عقد مورد نظرتان ، این کار را برای شما آسانتر کند. پس از خواندن این مقاله قادر خواهید بود با دید بازتری سفره عقد خود را تدارک ببینید.

سفره عقد چیست؟

درست به مانند سفره هفت سین که در آغاز سال نو پهن می شود ، سفره عقد نیز در آغاز زندگی مشترک پهن می شود. این سفره یک سنت قدیمی و بسیار زیبای ایرانی است که در مراسم های عروسی ایرانیان پهن می شود و به صورت اختصاصی عروس و داماد سر این سفره می نشینند تا خطبه عقد برای آن ها جاری شود و این بزرگواران به خطبه محرمیت خود گوش می سپارند.

سفره هفت سین ۷ ظرف دارد و داخل هر ظرف یک عنصر و ماده خاص به منظور خاصی قرار می گیرد. دقیقا به همین شکل اما با یک تفاوت سفره عقد پهن می شود. روی سفره عقد ۶ ظرف چیده می شود که در آن ها یک ماده قرار می گیرد. معمولا درون ظرف هایی که روی سفره عقد قرار دارند موادی شامل : تخم مرغ ، گردو، فندق  ،بادام، نان و نبات قرار می گیرد که من علت استفاده از هر کدام از این مواد را در ادامه برای شما شرح خواهم داد.

علاوه بر قرار دادن این شش ظرف یکسری وسیله دیگر روی سفره چیده می شود که آن ها هم هر کدام نماد یک اتفاق یا یک مفهوم هستند. به احتمال خیلی زیاد بسیاری از زوج های جوانی که در آستانه ازدواج هستند ، به آن صورت از فلسفه سفره عقد آگاه نیستند. بیشتر ما از سفره عقد استفاده می کنیم بدون آنکه حتی بدانیم برای چه منظوری این سفره چیده شده است و کلی هم پول خرج می کنیم و اتفاقا کلی هم پوز می دهیم و کلاس می گذاریم و افتخار می کنیم که چقدر سفره عقد شیکی تدارک دیده ایم! به شخصه اگر قبل از اینکه سر سفره عقد بنشینم اطلاع چندانی از فلسفه اینکار نداشتم و اگر یک مقدار بیشتر اطلاعات داشتم با افتخار بیشتر کنار همسرم سر سفره عقد می نشستم.

سفره عقد عروس

سفره عقد ساده و شیک

سفره عقد فلسفه خاص مربوط به خودش را داشت که ما سعی کردیم به طور مفصل به بررسی این فلسفه پرمعنی باستانی بپردازیم. در این مقاله ما تصمیم بر آن گرفتیم تا بیشتر وارد جزئیات سفره عقد بشویم. در این جزئیات ما به بررسی نوع تزئینات ، متریال ها ، رنگ ها و در کل چهار چوب چیدمان سفره عقد می پردازیم.

قبل از هرچیزی یادآور می شوم که شما دو راه برای داشتن سفره عقد و عروسی دارید.

۱- راه اول بسیار ساده به نظر می رسد ولی شما تقریبا حق انتخاب ندارید ، زیرا از سفره عقد های آماده که در تالارها برای زوج ها فراهم شده استفاده می کنید. به همین صورت سفره عقدهایی که در محضرها تهیه شده است بهره می گیرد. از قبل به طور کامل تزئینات صورت گرفته و شما نهایتا یک استفاده کننده هستید و شاید فقط بتوانید جای چند جزء سفره عقد را با هم عوض کنید. این حالت اصلا دردسری ندارد و صد البته هزینه ای برای آن هم متقبل نخواهید شد.

۲- اما اگر قصد دارید سفره عقد دلخواه خود را تدارک ببینید و یا برای آن هزینه ای در نظر گرفته اید، این مقاله به شما کمک می کند تا سفره عقد دلخواهتان را داشته باشید. در قسمت اول این مقاله ما به ۷  مورد از ۱۴ مورد ایده خواهیم پرداخت.

وسایل سفره عقد چیست؟ سفره عقد ساده و شیک

بررسی اجزای سفره عقد به صورت اختصاصی

آینه

ایرانیان باستان معتقد بودند که عروس و داماد با نگاه کردن به آینه و دیدن تصویر خودشان کنار هم، دلهایشان نسبت به هم دقیقا مثل آینه صاف و زلال می شود و همیشه کنار هم سعادتمند خواهند بود. آینه دقیقا در روبروی عروس و داماد و پشت اجزای دیگر قرار می گیرد.

سفره عقد عروس

شمعدان

زوج آینه و شمعدان را احتمالا به کرات شنیده اید و وقتی قصد خرید آن ها را دارید ، با هم این دو جزء را خریداری می کنید. شمعدان ها معمولا یک جفت هستند. سر سفره عقد دو عدد شمع روشن داخل شمعدان ها قرار می گیرد. شمعدان ها در دو طرف آینه چیده می شوند. همانطور که احتمالا حدس زده اید ، شمع های روشن نماد روشنی و گرمای زندگی مشترک است. زوج باید زندگی یگدیگر را روشن نگاه دارند و به آن گرمی بدهند.

سفره عقد عروس

قرآن

البته قرار گرفتن قرآن به عنوان کتاب آسمانی مسلمانان در سفره عقد ایرانی پس از ورود اسلام به ایران رواج پبدا کرد و نماد توجه خاص خدا به این وصلت است و اینکه این پیوند مورد قبول است.

 

شاخه نبات

شاخه نبات را در یگ گوشه از سفره عقد قرار می دهند. یک کاسه حاوی مقداری نبات شیرین است امروزه نبات های مخصوص سفره عقد تولید می شود که با زعفران و مواد ناب دیگر آمیخته شده اند و با طرح و رنگهای جذابی روی سفره عقد قرار می گیرند. نبات نماد شیرینی وصلت عروس و داماد است .

سفره عقد عروس

تخم مرغ

یکی دیگر از اجزاء سفره عقد تخم مرغ است. ایرانی ها از تخم مرغ استفاده های فراوانی می کردند. اما در سفره عقد نمادی از زایش و باروری است. خصوصا نمادی برای باروری عروس خانم. وقتی در سفره عقد تخم مرغ قرار می دهند نشان دهنده این است که همگان امید دارند نسل خوبی از پیوند عروس و داماد به وجود بیاید. تعداد تخم مرغ ها می تواند یک عدد باشد یا بیشتر. در جامعه ایرانی امروزی با توجه به اعتقادات مذهبی تعداد تخم مرغ ها به تعداد امامان یا چیزی شبیبه به همین اساس است.

سفره عقد عروس

نقل و سکه

در گذشته به صورت جدا نقل و سکه را در ظرفی سر سفره عقد قرار می دادند که البته امروزه به صورت یکجا در بسته بندی های زیبایی در بازار موجود هستند و با هم در یک ظرف قرار می گیرند. نقل نماد شیرینی زندگی مشترک است و سکه هم نشانی از زندگی اقتصادی عروس و داماد است. وقتی سکه سر سفره عقد قرار می گیرد همگان آرزو می کنند که وضع مالی و زندگی زوج به خوبی شکل بگیرد و ادامه داشته باشد.

سفره عقد عروس

فندق گردو و بادام

ایرانی های باستان با طبیعت عجین بوده اند و از مواهب طبیعت به فراوانی استفاده می کردند. فندق ، بادام و گردو از جمله مواد مقوی و خوشمزه ای هستند که ایرانیان آن ها را مواهبی از طبیعت می دانستند. استفاده از این اقلام در گذشته نمایانگر برکت سفره عقد و داماد بوده است.

سفره عقد عروس

نان و پنیر

نان نماد و نشانه برکت سر سفره است و پنیر به لحاظ مقوی بودن و رنگ سفیدش نشانه ای از سپید بختی و خوشبختی عروس و داماد محسوب می شود. در کنار نان و پنر سبزی هم قرار می دهند که نماد سرسبزی و سلامتی زندگی مشترک است.

سفره عقد عروس

میوه

استفاده از چند نوع میوه با رنگ های زیبا نشان دهنده این است که زوج از یک سفره پر برکت و نعمت بهره می برند.

 

کله قند

از یک جفت کله قند در مراسم عقد استفاده می شود. این دو کله قند در بالای سر عروس و داماد به هم سابیده می شود که نماد بارش رحمت و اتفاق های شیرین بر سر عروس و داماد است.

سفره عقد عروس

گل

یک سبد پر از گل های زیبا یا گلدان های مجزا در چند نقطه روی سفره عقد نشان دهنده زیبایی و طراوت زندگی و سفره عقد است. استفاده از گل رز قرمز در سفره عقد نشان دهنده عشق دو طرف به همدیگر است.

عسل

عروس و داماد اندکی عسل در دهان هم قرار می دهند که نشان دهنده این است ، عروس و داماد زندگی را به کام هم شیرین کنند و اتفاق های شیرینی برای هم به وجود بیاورند.

یکسری اقلام دیگر هم سر سفره عقد قرار می گیرد ولی با توجه به اینکه قصد و نیت ما از ابتدا معرفی سفره عقد باستانی و ایرانی بود ، تنها به بررسی پیکره سفره عقد پرداختیم. در مقالات آینده به معرفی ایده هایی برای چیدن سفره های عقد زیبا به شما دنبال کنندگان سایت تشریفات تالارنامه ارائه خواهیم داد.

 

نحوه چیدمان سفره عقد

در گذشته ی نه چندان دور، ، خانواده ی عروس و داماد در کنار یکدیگر، دیزاین و چینش سفره ی عقد را برعهده داشتند.

اما نحوه ی این کار به این صورت بود که لوازم و وسایل آن را خانواده داماد تهیه می کردند و به خانه عروس خانم می بردند و در اینجا وظیفه ی عروس خانواده عروس خانم هست که برای شب عقد، سفره عروس را بچینند.

اما امروزه شرکت ها و طراحانی وجود دارند که از ابتدا تا انتهای سفره عقد را در هر مکانی که شما بخواهید، برایتان انجام میدهند.

امروزه، طراحان بر اساس رنگ ها و جلوه های بسیار زیادی که وجود دارد، سفره را طراحی میکنند. برای این منظور از ظروف خاصی مانند کریستال و نقره استفاده می کنند.

کسانی که علاقه دارند تا سفره های آنها از طراحی های سنتی برخوردار باشد، می توانند از پارچه های بسیار زیبای ترمه استفاده کنند.

یکی از جلوه های زیبا در طراحی سفره عقد، استفاده از شمع های سنتی و فانتزی می باشد که اینکار هزینه ی بسیار زیادی را به همراه دارد.

شما می توانید از گل هم در آراستگی سفره عقد استفاده کنید. برای اینکار می تواند به گل فروشی رفته و گلهایی با ترکیب رنگ های متنوع را انتخاب کرده و دیزاین آن را زیبا کنید.

اجزا اصلی سفره عقد

۱- شیرینی : حتما از شیرینی در سفره خود استفاده کنید. این یکی از نمادهای شیرینی و خوشبختی در زندگیست.

۲- میوه: میوه می تواند از اجزایی باشد که نماد برکت و رزق و روزی در زندگی می باشد.

۳- مکانی برای حلقه: برای اینکه حلقه ی شما در مکان خود جلوه کند، می توانید از جا حلقه ای زیبایی که طراحی شده است استفاده کنید.

۴- نان: نان نیز نماد برکت و نعمت های الهی می باشد.

۵- اسپند: اسپند از نمادهای دوری عروس و داماد از حسد و چشم زخم دیگران به حساب می آید.

۶- کله قند: از قدیم، کله قند جزوی از زیبایی سفره بوده که آن را با روبان و طراحی زیبا می آراستند.

 

در زیر مدلهایی از سفره های عقد زیبا را به نمایش گذاشته ایم.

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

 

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

انواع مختلف سفره عقد، سفره عقد عروس خانم چه شکلیه؟

 

 

۱۴ مدل و ایده برتر برای سفره عقد

۱- سفره عقد کریستالی

همانطور که از نام آن پیدا است، متریال این سفره ظرف های کریستالی ، آینه و شمعدان کریستالی و آویزهای تزئینی از همین جنس می باشد. این ظروف کریستالی به طور آماده ، مختص سفره عقد در بازار برای شما موجود است. در صورتیکه تمایل دارید این نوع ظروف را نگهدارید می توانید آن ها را خریداری کنید ولی اگر می خواهید هزینه کمتری بپردازید و یک بار بیشتر از آن ها استفاده نمی کنید، بهتر این است که آن ها را اجاره کنید. زیبایی این سفره کریستالی در آن است که ، همه نور ها را منعکس می کند و سفره شما در این حالت درخشان و خیره کننده به چشم می آید.

مدلهای سفره عقد - 14 مدل و ایده برتر برای سفره عقد

۲- سفره عقد توری

اساس تزئین این نوع سفره در واقع استفاده از توری سفید و زیبا است. یک تور سفید رنگ که از هر طرف سفره ما را در بر می گیرد. در اصل یک اتاقک توری یا یک سایه بان سفید  یا چهارچوب توری و خلاصه هر چیزی که شما آن را نام گذاری می کنید است. تمام اجزای سفره را زیر این تور می چینید. مزیت این نوع سفره در این است که علاوه بر زیبایی در نهایت می توانید عکس های زیبایی از یک مکان این چنین رویایی بگیرید. حتی می توانید از سقف آن لوستر و یا وسایل تزئنی دیگر آویزان کنید که همه این ها بستگی به سلیقه شما دارد.

 

 مدلهای سفره عقد - 14 مدل و ایده برتر برای سفره عقد

۳- سفره عقد آینه ای

منعکس کردن نور و بزرگتر جلوه دادن سفره شما ازبزرگترین و جالب توجه ترین مزیت های این نوع سفره می باشد. در صورتیکه این نوع سفره در یک مکان دنج تدارک دیده شده باشد با توجه به انعکاس های خیره کننده منظره جالبی ایجاد می کند. شما برای ایجاد این نوع دکور سفره می توانید از قطعات آینه ای در سفره بهره ببرید یا اینکه به صورت یکدست به جای سفره یا پارچه از اینه استفاده کنید. وقتی عروس و داماد در جایگاه خود قرار می گیرند تصویر آن ها  در درون سفره قرار می گیرد که در این حالت هم عکاس می تواند با خلاقیت خود تصاویر بی نظیری شکار کند.

مدلهای سفره عقد - 14 مدل و ایده برتر برای سفره عقد مدلهای سفره عقد - 14 مدل و ایده برتر برای سفره عقد

 

 

۴- سفره عقد پارچه ای

در مورد بالا گفتیم که به جای سفره از آینه های تکه ای یا یک آینه یکدست بزرگ به جای سفره استفاده می کنیم. اما در این مورد جنس سفره ما پارچه ای است. روی جایگاهی که قصد دارید اجزا سفره را بچینید باید یک پارچه نرم و ظریف باشد. فرقی نمی کند از چه جنسی باشد حتی می تواند منقوش به طرح های هنرمندانه باشد. می توانید رنگ پارچه را با عناصر موجود در جایگاه قرار گرفتن سفره عقد ست و یا هماهنگ کنید. درست مانند چیزی که در تصویر پایین ملاحظه می فرمایید.

مدلهای سفره عقد - 14 مدل و ایده برتر برای سفره عقد

 

۵- سفره عقد چوبی

در این نوع سفره می توان هر یک از اجزاء سفره را به صورت جدا روی صفحات چوبی قرار داد، یا اینکه کل اجزاء را روی یک صفحه چوبی بزرگ چید. شما می توانید از چوب ساده و بدون طرح و نقش استفاده کنید. ولی فکرش را بکنید اگر چوبی که استفاده می کنید دارای طرح و رنگ باشد، جذابیت سفره شما بالاتر می رود. در سفره زیر از چوب مرغوبی برا دکور استفاده شده است.

مدلهای سفره عقد - 14 مدل و ایده برتر برای سفره عقد

۶- سفره عقد پله ای

این مورد یک نوع ابتکار خلاقانه است. مزیت استفاده و بکارگیری این نوع سفره این است که در یک فضای کوچک نیز قابل پیاده سازی است. خصوصا برای عزیزانی که فضای کافی برای برگزاری مراسم عروسی را ندارند. هم می توانید از یک دکور ساخته شده آماده استفاده کنید و هم به راحتی از پله واقعی بهره ببرید. یک پارچه روی دکور یا پله های شیکتان پهن کنید و روی هر پله تعدادی از اجزاء سفره را بچینید. در چیدن این نوع سفره دقت و سلیقه به خرج دادن خیلی مهم است.

مدلهای سفره عقد - 14 مدل و ایده برتر برای سفره عقد

۷- سفره عقد نقره ای

استفاده از یک تم نقره ای اساس کار این نوع سفره است. یا می توانید از ظرف و وسایل نقره ای اصل روی سفره استفاده کنید یا اینکه صرفا ظروفی که دارای رنگ نقره ای هستند را بکار ببرید. حتی نوع پارچه ای که زیر اجزاء سفره پهن می کنید می تواند برای بهنتر شدن نمای سفره به رنگ نقره ای باشد. ترکیب رنگ سرخ رز با آرایش زیبای وسایل نقره ای می تواند نمای سفره شما را بینهایت عاشقانه تر و رمانتیک تر کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *