سفره عقد خانگی | مدل های (تزیین سفره عقد در خانه) | چیدمان سفره عقد در منزل

سفره عقد
0 نظـــر
به روز رسانی در: می 28, 2018
تعداد بازدید: 5,934

سفره عقد خانگی | مدل های (تزیین سفره عقد در خانه) | چیدمان سفره عقد در منزل

سفره ی عقد خانگی

مقدمه:
سفره در فرهنگ ایرانی، جایگاه ارزشمندی دارد. سفره نماد هم بستگی اعضای خانواده است. سفره را می توان نماد برکت نیز دانست؛ چرا که عامل پیدایش آن زنان هستند. زنانی که از دوران باستان، برای جمع آوری محصول گندم از سفره ها استفاده می کردند و بعدتر، سفره به محلی برای قرار دادن نان تبدیل شد.
در فرهنگ ایرانی از سفره بسیار یاد شده است و درباره ی فلسفه ی آن بسیار سخن گفته شده است. یکی از ارزشمندترین و نیز، قدیمی ترین سفره های ایرانی، سفره ی عقد است.
سفره ی عقد در فرهنگ های مختلف و در میان اقوام متعدد ایرانی ریشه دوانده و جایگاه خاصی پیدا کرده است. بر اساس قومیت های مختلف و رسوم مختلفی که در جای جای ایران زمین، رواج دارد، سفره ی عقد نیز رنگ و بوی مختلفی به خود گرفته است و در گذر زمان با هنرهای مدرن درهم آمیخته است.
جایگاه سفره عقد:

از دیرباز رسم بر این بود که سفره ی عقد را رو به قبله بیندازند و عروس و داماد رو به قبله و روشنایی بنشینند.
زیبایی و ارزش سفره ی عقد نه در تجملات و صرف هزینه های گزاف، بلکه در سادگی و مهارت در چیدن و آراستن آن است.
رنگ ها در سفره عقد:

از گذشته های دور رسم بر این بود که سفره ی عقد را سفید انتخاب می کردند. زیرا رنگ سفید نماد صلح، آرامش، امنیت، سپیدبختی، پاکدامنی و بی گناهی است.
تلفیقی از رنگ های کرم، نباتی و طیف های رنگی آن نیز می تواند جلوه ی زیباتری به سفره ی عقد ببخشد. از تورهای رنگی هم برای تزئین سفره ی عقد می توان استفاده کرد. به شرطی که در خدمت کار باشند و باعث شلوغ تر شدن سفره ی عقد شما نشوند. سفره ی عقد را می توان گرد، مستطیل یا بیضی و متناسب با اندازه ی اتاق عقد تهیه کرد.
شما در سفره ی عقد، مجموعه ای از رنگ ها را در اختیار خواهید داشت که همه ی آن در زیر سایه ی رنگ های سفید و نباتی خودنمایی می کنند. گل های طبیعی، میوه، شیرینی، تزئینات مربوط به گردو، بادام، فندق و غیره می توانند جلوه ی زیبایی به سفره ی عقد ببخشند.

سعی کنید رنگ هایی را در کنار هم قرار دهید که با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و با رنگ ظروف، دسته گل، لباس و رنگ خود سفره هماهنگ باشند.
استفاده از سفره ی ترمه، اصالت و زیبایی خاصی دارد؛ اما باید توجه کرد که وسایلی که روی این سفره چیده می شوند باید سنتی باشند و رنگ ها باید هماهنگ با رنگ سفره باشند تا جلوه و زیبایی بیشتری داشته باشد.

سفره ی قند سابیدن روی سر عروس و داماد:

برای سفره ی قند می توان از پارچه ی ساتن یا حریر به رنگ های سفید، نباتی یا سبز استفاده کرد. قند را اغلب دختران دم بخت یا زن های تازه عروس شده روی سر عروس و داماد می سابند. این سفره باید حین خواندن خطبه ی عقد روی سر عروس و داماد قرار بگیرد و قند های تزئین شده بالای سرآن ها سابیده شود.
پارچه ی ساتن را به طول تقریبی 120 سانتیمتر و عرض 90 سانتیمتر برش دهید. آن را دور تا دور سفره قرار دهید و به عرض یک سانتی متر داخل گذاشته چرخ کنید. برای تزئین دور سفره می توانید از تور یا یراق های زیبا استفاده کنید که با رنگ سفره هماهنگ باشد. یا تور حاشیه دار به عرض شش سانتیمتر را ساده یا چین دار به لبه ی سفره وصل کنید.
تزئینات سفره عقد:

ویژگی و زیبایی هر سفره ی عقدی به تزئینات آن بستگی دارد. ذوق و سلیقه و ابتکار بانوان ایرانی، زبانزد خاص و عام است. لذا استفاده از ذوق شخصی و رعایت اصول اولیه ی هنری می تواند منجر به ساختن یک سفره ی عقد زیبا و تمام عیار شود.
برای شروع کار ابتدا باید طرح اولیه، رنگ ها و چگونگی تزئین وسایل را مشخص کنید. تمام وسایل مورد نیاز را خریداری کنید. اگر از گل های مصنوعی استفاده خواهید کرد آن ها را ساخته یا خریداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که تزئین سفره ی عقد با گل های طبیعی بسیار زیبا، باشکوه و ارزنده تر خواهد بود. اما اگر به فکر صرفه جویی هستید و یا به گل های طبیعی دسترسی ندارید می توانید از گل های مصنوعی هم استفاده کنید.
روبان و مرواید:

از انواع روبان ها، در رنگ ها و اندازه های مختلف می توانید پاپیون های زیبایی درست کنید. یک روبان ساتن را به طول دلخواه برش داده و در وسط آن یک روبان باریک تر و یا یک یراق بچسبانید. یا به لبه ی خارجی روبان در دو ردیف تور حاشیه دار و یا روبانی از رنگ دیگر بچسبانید. حتی می توانید، از مروارید ها برای تزئین روبان هایتان استفاده کنید.
گل هایی از جنس ساتن یا حریر

می توانید تکه پارچه هایی به طول 30 تا 40 سانتیمتر و عرض دلخواه ببرید. پارچه را دو لایه کرده با نخ و سوزن سرتاسر طول پارچه را بدوزید و چین کش کنید. پارچه را دور یک هسته ی مرکزی بپیچید و پس از چسب زدن به صورت گل در آورید. از این روبان های ساتن می توانید گل های زیبایی بسازید.
با این گل ها می توانید جام عسل، ظرف حلقه ها و سایر ملزومات سفره را به زیبایی تزئین کنید.
شمع:

شمع یکی از زیباترین و رویایی ترین تزئینات سفره ی عقد می باشد که با روشن شدن آن ها نور وجلای ویژه ای به سفر عقد بخشیده می شود. شمع ها هر چند ساده باشند ولی از زیبایی و لطافت خاصی برخوردارند.
می توانید شمع ها را با دست هنرمند خودتان تهیه کرده یا به صورت آماده خریداری کنید. همچنین می توانید با استفاده از شابلون های آماده، شمع ها را طرح دار کنید. یا از گل های مصنوعی و مروارید برای تزئین شمع ها استفاده کنید.
کله قند:

ابتدا دو دسته گل کوچک گرد را با گل های دست ساز یا آماده، تهیه کنید. ساقه ی گل را با نوار گاترین سفید، محکم ببندید. لبه ی زیرین گل را در یک لایه تور چین داده شده نصب کنید تا سیم ها را کامل بپوشاند. دسته گل را روی کله قند چسبانده و ساقه را به تنه ی آن بچسبانید و با نخ محکم ببندید، به گونه ای که گل ها درست بالای قند قرار بگیرد.
ارتفاع قند را اندازه بگیرید. برای لبه ی بیرونی ده سانتی متر اضافه بگذارید. تور و یا ساتن را به شکل دایره ببرید. می توانید لبه ها را نوار ساتن بدوزید. قند را در مرکز پارچه قرار دهید و لبه های تور یا پارچه را به سمت راس و کله قند بکشید و آهسته جمع کنید.
چین ها را مرتب کنید، اضافی تور را به سمت خارج بکشید. چنانچه تور یا ساتن اضافی داشته باشد باید آن را قیچی کرده و منظم کنید. می توانید چند لایه روبان به آن وصل کرده و پاپیون بزنید.
نقل:

یکی از کهن ترین و زیباترین رسم ها پس از مراسم عقد، تعارف و پذیرایی از مهمانان با بسته های نقل است. در مورد تزئین نقل ایده های مختلفی وجود دارد. برخی از افراد دوست دارند که از نقل های خراش و ریز استفاده کنند و نقل از داخل تور دیده شود.
می توانید تور را به قطر بیست و پنج سانتی متر و یا به شکل مربع و به ابعاد سی سانتیمتر برش بدهید، سپس روبان ساتن یا یراق باریک را به لبه ی تور بچسبانید یا بدوزید.
وسط تور یک سکه مبارک باد گذاشته ، نقل را روی تور قرار داده آن را جمع کنید و با روبان گره زده و آن را پاپیون بزنید.
نبات:

برای تزئین نبات، هم میتوان از چند بند مروارید و شکوفه استفاده کرد و هم شاخه نبات را با رشته های مروارید به تنهایی تزئین کرد.
می توانید برای روش اول، لبه ی بالایی کاسه نبات را چسب زده و مروارید و یا شکوفه بچسبانید. یک ردیف تور ساده یا حاشیه دار را چین بدهید و داخل کاسه ی نبات بچسبانید.کاسه نبات را در سینی قرار دهید و با چند برگ سبز و گل تزیین کنید. می توانید داخل کاسه نبات چند گل طبیعی قرار دهید، ولی مواظب باشید نبات تازگی و زیبایی خود را از دست ندهد.
برای انجام روش دوم، شاخه نباتی بردارید. یک بند مروارید را به صورت کج دور تا دور شاخه نبات پیج و چسب بزنید. چندین شاخه از نباتها را به این روش مروارید بچسبانید، سپس قطعه اسفنجی را داخل ظرفی بچسبانید و روی آن را با پارچه ساتن بپوشانید. نبات ها را روی اسفنج بچسبانید و لابه لای آنها را با گل و روبان تزیین کنید.
اسفند به شکل ترمه:

برای تزئین اسفند روش های مختلفی وجود دارد. می توانید برای شروع کار الگوی بته جقه ای را روی مقوا بکشید، سپس شش عدد از آن را با مقوا ببرید. دور تا دور مقواها را یراق یا مروارید بچسبانید. سپس یک گل کوچک رز از جنس ساتن به نوک آن بچسبانید. اسفند ها را الک کنید تا تمام خاکش جدا شود. سطح مقوا را با برس چسب زده و اسفند رنگی را روی آن بپاشید و با دست محکم کنید تا خوب به مقوا بچسبد.
کف یک سینی گرد را لایه ای اسفند سفید و یا نمک ریخته و با دست صاف کنید. بعد از آن آهسته بته جقه هایی را که آماده کرده اید دو تا دوتا رو به روی هم و به فاصله ی مناسب روی زمینه ی اسفند قرار دهید. برای این روش الگوهای مختلفی را میتوان امتحان کرد.
تزئینات گردو، فندق و بادام:

سیم هایی به قطعه های بیست سانتیمتری برش داده و به انتهای گردو فرو کنید و با چسب محکم کنید. با نوار گاترین قهوه ای آن ها را ساقه پیچی کنید. وقتی تمام گردوها را به این شکل آماده کردید می توانید آن ها را به شکل یک خوشه درآورده و ساقه های اضافه ی آنها را بچینید. میتوانید در لا به لای گردوها از گل های ریز هم استفاده کنید.
برای بادام می توانید از تزئین به شکل گل کوکب هم استفاده کنید. بادام قابلیت بالایی برای این کار دارد. با کمی ظرافت میتوانید اشکال زیبایی درست کنید.
حتی میتوان چنین روشی را روی یک بادبزن چوبی پیاده کرد. و سطح آن را با گل و برگ پوشاند. برای زیباتر کردن کار میتوانید گردو، بادام و فندق را با اسپری به رنگ طلایی یا نقره ای در آورید.
تخم مرغ:

یکی از کهن ترین و زیباترین سنت های ایرانیان رنگ کردن و نقاشی روی تخم مرغ به هنگام عید نوروز است. تخم مرغ در سفره ی عقد هم جایگاه ویژه ای دارد. با روش های زیر می توان آن را تزئین کرد:
– تور زدن ، اکیل زدن، مروارید و سرمه زدن، روبان زدن، تزئین با گل های خمیری
نان:

در گذشته نان سنگک بزرگ و تنوری را در سفره ی عقد قرار می دادند و با پنبه یا نقل پیام زیبای پیوندتان مبارک و یا مبارک باد را روی آن می نوشتند. امروزه این برکت سفره نیز همگام با سایر وسایل، اشکال گوناگونی به خود گرفته است.
برای تزئین نان روش های مختلفی وجود دارد از جمله ساده ترین آن ها روش گل آرایی است.

تعدادی برگ سبز مصنوعی و یا طبیعی را دور تا دور یک حلقه ی چوبی یا فلزی وصل کنید. چهار عدد میوه ی کاج را با اسپری طلایی کنید. پس از خشک شدن، آن ها را لا به لای برگ ها بچسبانید. مروارید را به صورت ضربدری یا به اضافه، روی نان ها قرار دهید. محل اتصال مروارید ها یک گل کوچک بچسبانید.
سه عدد نان را لا به لای برگ های سبز قرار داده و کنار آنها پاپیونی به حلقه بچسبانید و یک نان ار در مرکز حلقه قرار دهید.

اگر به جای نان سنگگ از نان لواش یا تافتون استفاده می کنید، میتوانید با استفاده از سیم مفتولی و مروارید، نان را به شکل گلبرگ برش داده و با چسب محکم کنید. و انتهای آن را با نخ ببنید. در نهایت شما گل های نانی زیبایی خواهید داشت. فقط کافیست کمی حوصله به خرج داده و از گل های طبیعی و برگ های سبز برای تزئین کمک بگیرید.
جا حلقه ای:

یکی از اجزای مهم و شایان توجه در سفره، جا حلقه ای می باشد که در تهیه ی آن باید نهایت سلیقه و دقت به کار برده شود. به گونه ای که با رنگ آمیزی گل ها و سایر ارکان سفره ی عقد هماهنگ باشد.
می توانید دو تکه ساتن را به شکل مربع به ابعاد سی سانتیمتر برش دهید. تور حاشیه دار را به طور مرتب چین دهید. تور را به لبه ی پارچه کوک زده، سپس چرخ کنید. لایه ی دوم را روی لایه ی اول قرار دهید. سه طرف را چرخ کرده سپس کوسن را به سمت رو برگردانید. داخل آن را با پنبه یا پشم شیشه به طور کامل پر کنید و با سوزن و نخ درز را بدوزید.
دور تا دور کوسن را نوار ساتن یا مروارید بچسبانید و به چهار گوشه ی آن پاپیون وصل کنید و حلقه ها را از آن رد کرده و پاپیون بزنید. شکل کوسن می توان قلب یا هر شکل دلخواه دیگری باشد.
پنیر و سبزی:

یکی دیگر از سنت های قدیمی پس از مراسم عقد پذیرایی از مهمانان با نان و پنیر و سبزی است. میتوانید نان لواش را به شکل مستطیل به ابعاد تقریبی ده در پانزده سانتیمتر برش داده، پنیر را روی آن بمالید. سبزی را روی آن قرار داده و آن را لوله کنید. سپس با تلق نازک و بی رنگ آن را بپیچید. دو سمت تلق را با روبان گره زده و پاپیون بزنید و مانند شکلات در سبدی مناسب بچینید.
نان و پنیر و سبزی را به شکل قیف نیز میتوان درست کرد. از نان های همبرگر کوچک استفاده کنید آن ها را داخل تلق قرار داده و پاپیون بزنید.
حتی میتوانید سبزی را در سینی قرار داده، پنیر را به شکل قلب قالب بزنید و روی آن قرار داده و نان های برش داده را دور سینی بگذارید.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. آراد گفت:

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *