۲۱ روش برای کنترل استرس قبل از عروسی

روش هایی برای کنترل استرس قبل از ازدواج – می توان گفت که یکی از سخت ترین شرایط یک زندگی مشترک، برگزاری یک مراسم قابل قبول، برای یک زوج جوان باشد. مراسمی که در ظاهر کار راحتی می باشد ولی هنگامیکه وارد آن می شویم، متوجه می شویم که آنقدر ریز و درشت دارد که کاملا، فکر را درگیر می کند. از این درگیری گذشته، استرسی که ایجاد می کند خودش باعث ایجاد اختلالات عصبی و شُک های رفتاری می شود. تا جایی که بسیاری از زوج های جوان و حتی خانواده هاف درگیر این استرس ها شده و زندگی ها را نابود می کنن. اما هر مسیله ای راهکار مقابله با خود را دارد. کافی است به نکاتی ساده ولی لازم عمل کنید.

داستانی در زیر برای شما بیان شده که رفتارهای عصبی قبل از مراسم را به نحوی جداگانه نشان می دهد.

همانطور که به ساعت نگاه می کرد، یاد رضا افتاد. دیروز هنگامیکه برای انتخاب گل آرایی مراسم خود، صحبت می کردند، کمی دچار اختلاف سلیقه شده بودند و کمی بگو مگو داشتند.

ساعت تقریبا از نیمه های شب گذشته بود و او در فکر اینکه پنج روز دیگر مراسم عروسیش بود و کارهای بسیاری که باید برای مراسم انجام دهد. نمی توانست بخوابد. استرس تمام وجودش را گرفت.

به سمت گوشی تلفن رفت تا با رضا تماس بگیرد ولی اینکار را نکرد. در این فکر بود که آیا رضا هم مانند او نگران مراسمشان هست.

درگیری آنها برای انتخاب یک تالار مناسب، دوباره فکر او را مشغول کرد. به یاد آورد که برای این انتخاب، چند روز تمام شهر را زیرپا گذاشت تا بتواند به خواسته ی خود برسد .

تمامی کارهایی که مدیر شرکتش به او گفته بود، بر روی میزش قرار داشت و او هنوز وقت نکرده بود که آنها را مطالعه کند. مرخصی هم به او نداده بود و او تا دو روز قبل از مراسمش باید در شرکت حضور داشته باشد.

دانشگاه و پروژه های دانشگاه هم که روی استرس او، فقط افزوده بود و همکلاسی هایش از افزایش میزان غیبت ها و احتمال حذف بعضی  از درس هایش برایش خبر آورده بودند.

خانه شان هم هنوز نقاشیش تمام نشده و او هنوز نتوانسته وسایلش را به صورت کامل تست کند و نگرانی او از این بود که آیا تا مراسم تمام می شود.

اما همه اینها به یک طرف و اینکه آیا تمام مورد برای برگزاری یک مراسم مورد پسند، آماده است و او می تواند لذت این امر را در کنار رضا ببرد، بیشترین آسیب را به او می زد.

این داستان، شاید در واقعیت کمتر پیش بیاید، ولی همه کسانی که به نحوی برای مراسم عروسیشان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده اند، با خواندن این داستان، به یاد روزهای سخت قبل از مراسم خود افتاده اند و با هنرمند داستان ما، همراهی کرده اند. اما ما می خواهیم در ابتدا بفهمیم که چرا استرس ایجاد می شود و چگونه می توانیم برای آن برنامه ریزی کنیم.

برای کنار آمدن با استرس مفرط، باید پیش از هر چیز آن دسته از عوامل استرس زا را که تحت کنترل تان هستند، شناسایی کرده و مدیریت کنید. استفاده از نکات زیر می تواند کمک تان کند این عوامل را شناسایی و کنترل کنید و در نتیجه استرس تان را کاهش دهید.

۱_ توکل کنید.

به خالق خود و خدای مهربانی ها توکل کنید. زیراکه همیشه دعا، مناجات و اعتماد به خداوند باعث دلگرمی ما خواهد شد. و مطمینا وقتی خود دستور به چنین امر مقدسی داده، کمک خواهد کرد شما فقط اعتماد و اعتقاد داشته باشید.

۲_ بازبینی دوباره ی بودجه

ممکن است نیاز باشد شما دوباره درباره بودجه ای که برای برگزاری مراسم ازدواج تان در نظر گرفته اید فکر کنید. شاید پذیرش این موضوع که نمی توانید از عهده همه مخارج جشن ایده آلتان برآیید سخت باشد، اما از اینکه میانه کار دست خالی بمانید و ندانید باید چه کار کنید، خیلی بهتر است.نمی توانید همه موارد مربوط به جشن ازدواج تان را کنترل کنید. هر رویدادی مثل آمدن تعدادی میهمان ناخوانده به جشن تان تأثیر منفی کمی بر مراسم شما می گذارد از طرف دیگر، مواردی که کاملاً مطابق میل شما پیش نرفته اند، به خاطره ای تبدیل می شوند که بعدها با خنده آن را برای فرزندان تان تعریف می کنید

۲_ کمک گرفتن از دیگران

شاید بتوانید بعضی از کارها و وظایف را به دیگران محول کنید. از اینکه در این باره از نامزدتان، دوستان یا اقوام تان کمک بگیرید. خجالت نکشید کمک گرفتن از موسسات برگزار کننده جشن عروسی هم می تواند استرس شما را تا حد زیادی کاهش دهد. به هر حال، این گونه موسسات در برگزاری چنین مراسم هایی تبحر دارند و خیلی راحت تر از شما از عهده امور بر می آیند. ببینید که آیا می توانید برای کاهش استرس تان مبلغی را هزینه کنید یا خیر. تنها وظایفی را به عهده بگیرید، که فقط خودتان قادر به انجام دادنشان هستید.

۳_ زمان خود را مدیریت کنید.

از راهکارهای مدیریت زمان به منظور تعیین اولویت و حدود کارها استفاده کنید.

۴_ مرخصی بگیرید!!

اگر این امکان برایتان وجود دارد که حجم کاری تان را کاهش داده و حتی چند روز پیش از مراسم تان مرخصی بگیرید، حتماً این کار را بکنید. ممکن است شما به مرخصی بیش از آنچه برنامه ریزی کرده بودید نیاز داشته باشید، اما نگران نباشید، بعداً می توانید خسارت مالی ناشی از این مرخصی ها را جبران کنید.

۵_ خوابیدن به میزان کافی

خواب کافی بسیار در شادابی صورت شما و انرژی روز برگزاری مراسم شما تاثیر گذار خواهد بود. خصوصا عروس خانم ها در نظر داشته باشند که شادابی پوست آنها برای داشتن آرایش زیبایی لازم و ضروری است.

۶_ ورزش کردن روزانه

به رژیم غذایی خود و ورزش حتما توجه کنید. زیرا که طبق تحقیقاتی که انجام شده، ورزش کردن بسیار به میزان انرژی شما می افزاید. و باعث حفظ تناسم اندام شما برای روز برگزاری مراسم خود خواهد شد.

۷_ غذا خوردن منظم و متعادل

اجتناب از استفاده مفرط از قند کافئین، نیکوئین و یا استفاده از الکل و مواد مخدر. همه این مواد پس از از بین رفتن اثر آرام بخشی موقت شان، موجب درهم شکستن سیستم بدن شما می شوند. غذاهای قوت دار مصرف کنید.

این غذاهارا نخورید

۱- کافئین: قهوه، چای و نوشیدنی های کافئین دار نخوردی چون باعث بی تابی و عصبیت در روز عروسی شما می شود.

۲- مواد غذایی که باعث نفخ معده می شود: این مواد باعث ایجاد باد در معده شما شده و چه روز وحشتناکی را برای شما به وجود می آورد.

۳- غذاهای چرب

۴- آدامس: عروس خانم ها می خواهند دهانشان خوشبو باشد برای همین از ساعتها قبل از مراسم شروع به جویدن آدامس می کنند.

با اینکار معده شما اذیت می شود.

حالا پس چی بخوریم

۱- صبحانه فراموش نشود. اصلا فکرش را هم نکنید که بدون صبحانه مقوی دوام می آورید. میوه، پسته، گردو، بادام، شیر، پنیر، کره، نان سبوس دار و …

۲- ناهار: حتما لارپزم نیست که ساعت ۱ یا ۲ ناهار بخورید، هروقت که زمان مناسبی را پیدا کردید مقداری غذاهای پر انرژی مصرف کنید تا قند خون شما را ثابت نگهدارد.

۳- آب: از یک هفته قبل از عروسی آب را فراموش نکنید. در این مدت، میزان زیادی آب به بدن خود انتقال دهید.
۸_ صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید.

حتی روزهای تعطیل هم سحرخیز باشی. زیرا که باعث می شود، زیست بدن شما تنظیمات بهتری داشته باشد. و این باعث سرحالی بیشتر شما، در هنگام بیداری صبح گاه خواهد شد. و این ارامش بیشتر و استرس کمتری را با خود خواهد داشت.

۹_ عوامل استرس زا را کم کنید.

مطمینا عواملی هست اطراف ما که خود موجب استرس هستند. و باتوجه به شناختی که از خود و اطراف مان داریم می توانیم آن ها را پیدا کنیم. چه افرادی که اطراف ما هستند و چه مواردی که باعث این استرس خواهند داشت. اینجا شناخت شما از خودتان و محیطتان است که اثرگذار خواهد بود.

۱۰_ برنامه های زندگی را دسته بندی و الویت بندی کنید.

خیلی از اتفاقاتی که اطراف ما می افتد، در اثر عدم برنامه ریزی ماست. وقتی همه ی مشکلات جمع می شود، ممکن است در مرحله ای دیگر توان کنترل آن را نداشته باشیم. و در حین آن استرس های زیادی به ما وارد می شود. پس با نظم بیشتر، آرامش بیشتری برای خود به ارمغان خواهیم اورد.

۱۱_ به موقع از خانه خارج شویم!

به همین راحتی! اگر در حین برنامه هایی که دارید به زمان خروج خود دقت بیشتری کنید، از استرس دیر رسیدن های خود و تند رفتن در خیابان جلوگبری خواهد کرد.

۱۲_ وسایلی اضافی را دور بریزید!

این همه دوره خودتونو شلوغ کردین که چی؟!!! تازه شلوغ ترم میشه! تصور کنید در آینده جهیزیه و کادوهایی که خانواده همسرتون برای شما خواهند خرید به وسایل شما اضافه خواهد شد! و این خود باعث آشفتگی بیشتر خواهد شد.

۱۳_ مشورت و صحبت

با نامزدتان صحبت کنید و از اینکه برنامه مراسم ازدواج تان مطابق خواسته های شماست اطمینان یابید. مسلماً اگر شما استطاعت داشته باشد، یک مراسم ازدواج مجلل بسیار خوب است. اما بعضی اوقات یکی از زوج ها بدون پرسیدن نظر طرف مقابل، با تصور اینکه نامزدش حتما این نوع مجلس عروسی را می پسندد، برای مراسم برنامه ریزی می کند شاید نامزد شما یک مراسم ساده و خودمانی را به مراسمی مجلل و پرهزینه ترجیح دهد. بنابراین بجاست که در این باره نظر نامزدتان را به روشنی جویا شوید.

۱۴_ معاشرت با افراد استرس زا را کمتر کنیم.

البته پیشنهاد ما قطع کردن این ارتباط است. اما گاهی افرادی در اطراف ما هستند، که به ما خیلی نزدیک اند و نمی توان این ارتباط را به صفر رسانید. درنتیجه در حداقل ممکن با این گونه از نزدیکان خود در تعامل باشید.

۱۵_ مواظب چشمان خود باشید.

گاهی نگاه زیاد به مانیتور و یا گوشی باعث خستگی بیشتر چشمان ما خواهد شد. و این باز در ظاهرشما کاملا مشخص است.  ترجیحا تصاویری با رنگ های آبی و سبز مشاهده کنید. و یا در محیط هایی بیشتر زمان بگذرانید، که ترکیبی از این دو رنگ باشد.

۱۶_ مشکلات را بپذیریم.

گاهی پذیرفتن یکسری کم و کسری ها و یا مشکلات پیش رو آرامش خاطر را به شما منتل می کند. قرار نیست که همه ی مراسم های بدون عیب و فوق حرفه ای برگزار شود که! در همه جای دنیا این کمی و کاستی ها خواهد بود و هست. اما سعی کنید که به بهترین شکل مراسم برگزار شد.

۱۷_ قدم بزنید.

در تحقيقاتی که در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۰۲ انجام گرفته، آمده است افرادی که ۴ بار در هفته پياده روی می کنند، استرس کمتری دارند و را حت تر می خوابند.

۱۸_ کمتر اخبار گوش کنیم.

به طور معمول اخبار استرس آور خواهد بود. و هرچه به تاریخ عروسی خود نزدیک می شوید، گوش دادن به این خبرها حال خوب تان را، از شما خواهد گرفت.

۱۹_  روابط اجتماعی خود را گسترش دهید.

در هنگام استرس به طور غریزی، آدمی به گوشه ای تنها کشیده می شود. و این بدترین کار ممکن است. و شما با مرور کردن مشکلاتتان، استرس خودرا چندبرابر می کنید. پس با صحبت با دیگران شدت هیجان خودرا می توانید کاهش بدید.

۲۰_ مثبت اندیش باشیم.

وقتی به هرچیزی با دید مثبت نگاه کنید. طبق قانون کارما، اتفاق خوب را جذب می کنید. و از طرفی حال خودتان بهتر خواهد شد.

۲۱_ از تکنولوژی درست استفاده کنید!

عصر، عصر تکنولوژی و همه ی کارها تنها با یک کلیک ساده قابل انجام خواهد بود. کافی است اطلاعات کافی از آن داشته باشیم و آگاهانه دست به اقدام بزنیم. به فرض مثال در موارد بالا اشاره کردیم به نظم بیشتر. خب اگر از یکسال تا ۶ ماه قبل شما تک تک برنامه ها و مقدمات عروسیتان رو قاعده و اصول پیش برود به شما آرامش بیشتری هدیه نخواهد داد؟ البته که بیشتر و بیشتر خواهد شد. تیم مشاوره ی تالارنامه یا طراحی سامانه برنامه ریزی آنلاین عروسی قصد انجام هر چه بهتر برگزاری مراسم شما را خواهد داشت. و تیمی حرفه ای برای مشاوره ی بهتر، برای شما عزیزان در نظر دارد.

صحبت آخر و توصیه ما به شما این است که نظم بیشتری داشته باشید و با برنامه باشید، تا از استرس شما کمتر شود. زیاد هم سخت نگیرید! هرچه ساده تر باشید و ساده بگیرید، هم کمتر حرص می خورید و هم مراسم عروسی باکیفیتی برگزار خواهید کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *